
Waarmee kunnen we je helpen?
Bij Logopedie Niva staan we klaar voor logopedische onderzoeken en een persoonlijke begeleiding van kinderen en jongeren.
Wij bieden ondersteuning op verschillende gebieden:
-
Taalproblemen en -stoornissen
-
Leerproblemen en leerstoornissen
-
Articulatieproblemen
-
Oromyofunctionele therapie (OMFT)
Ook jongeren en volwassenen kunnen bij ons terecht voor onderzoek en diagnosestelling van leerstoornissen (dyslexie, dyscalculie of dysorthografie).
Samen bouwen we aan groei en ontwikkeling op een speelse en effectieve manier!
Ons aanbod
Leerproblemen
Leesproblemen - dyslexie
Herken je dat je kind moeite heeft met lezen? Leest je kind bepaalde woorden verkeerd, verwisselt het letters of leest het langzaam. Dit kunnen signalen zijn van een leesachterstand. In logopedische therapie pakken we de basis van het lezen aan en gebruiken we verschillende technieken en strategieën om de leesvaardigheid stap voor stap te verbeteren.
Als het lezen, zelfs na intensieve ondersteuning, lastig blijft, kan er sprake zijn van dyslexie. Dyslexie is een blijvend probleem met lezen. Samen bespreken we welke hulpmiddelen en ondersteuning we kunnen inzetten om je kind zo goed mogelijk te begeleiden.
Spellingsproblemen - dysorthografie
Valt het je op dat je kind moeite heeft met het schrijven van woorden of dat het lastig is om spellingsregels goed toe te passen? Wij zijn er om jullie hierbij te ondersteunen. Samen met je kind gaan we aan de slag, waarbij we beginnen bij de basis en stap voor stap verder bouwen aan de schrijfvaardigheid.
Blijft spelling echter een uitdaging, zelfs na intensieve begeleiding, dan kan er sprake zijn van dysorthografie. Dit is een blijvend probleem met het correct schrijven van woorden. We bespreken samen welke hulpmiddelen en ondersteuning we kunnen inzetten om je kind te helpen beter om te gaan met deze spellingproblemen.
Rekenproblemen - dyscalculie
Heeft je kind moeite met het optellen van kleine of grote getallen, of werken met kommagetallen? Lukt het niet goed om splitsingen of tafels te automatiseren? Of blijft cijferen een struikelblok, en zijn vraagstukken lastig op te lossen? Tijdens de logopedie gaan we terug naar de basis en ondersteunen we je kind bij het ontwikkelen van belangrijke rekenvaardigheden zoals hoofdrekenen, getallenkennis, meten en metend rekenen.
Als rekenen ondanks extra begeleiding moeilijk blijft, kan er sprake zijn van dyscalculie. Dit is een blijvende rekenstoornis. Samen kijken we welke ondersteuning en hulpmiddelen we kunnen inzetten om je kind zo goed mogelijk te helpen bij deze rekenuitdagingen.
Diagnosestelling
Om te spreken van een leerstoornis, moeten er aan bepaalde voorwaarden worden voldaan. De leerproblemen moeten hardnekkig zijn en blijven bestaan, zelfs na intensieve ondersteuning. Daarnaast mogen er geen andere factoren zijn die de moeilijkheden kunnen verklaren, en moet er een duidelijke achterstand zijn ten opzichte van leeftijdsgenoten. Het is belangrijk op te merken dat niet iedereen met leerproblemen een leerstoornis heeft.
Jongeren en volwassenen zijn ook welkom bij Logopedie Niva voor onderzoek naar mogelijke leerstoornissen. We starten met een uitgebreid intakegesprek, gevolgd door en grondig onderzoek om te bepalen of er sprake is van dyslexie, dysorthografie en/of dyscalculie. Op basis van de resultaten geven we gerichte adviezen en bieden we, indien nodig, begeleiding om de juiste ondersteuning te vinden voor in het dagelijkse leven, op school of op het werk.